Wszystko o treningu...
Tutaj powstanie zapowiadany temat o treningu. Postaram siê jak najlepiej wszystko uj±æ, bêdzie faq. Mam nadziejê, ¿e rzeczywi¶cie to pomo¿e ^^
Btw: tamten temat mia³ chyba najwiêksz± (proporcjonalnie) liczbê odwiedzin. Nie licz±c tematów zamkniêtych z 1 postem Trening jest potrzebny, wiêc dostaniecie wszystko na talerzu...
1. Wstêp.
Ide± ka¿dego rycerza graj±cego w Tibiê jest mieæ dobre skile. Co to s± dobre skile? Wszystko zale¿y tylko i wy³±cznie od Ciebie. Ktos kiedys podsumowa³: "Podobaj± Ci siê Twoje skile? Czy dajesz radê potworkom, na których chcesz expiæ lub expisz bez wiêkszych strat?". Prosta rzecz: odpowied¼ "tak" = masz dobre skile, odpowied¼ "nie" = masz z³e skile. Nie ma na przepisu - "dobre" czy "z³e" skile. Wszystko zale¿y tylko od Ciebie. Albo na 40 lev wci±¿ bêdziesz bi³ dwarfy/minosy/rotwormy albo od 15 levelu bêdziesz biega³ na soldiery czy guardy. Twój wybór. A teraz garstka porad dla tych, co maj± s³abe skile:
2. Podstawy naszych rozwa¿añ:
W Tibii wyró¿niamy kilka ataków zarówno fizycznych jak i magicznych. Nas interesuj±:
- chmurki - cios zosta³ zblokowany przez tarczê
- ¿ó³te promienie - cios zosta³ zaabsorbowany przez zbrojê
- czerwone promienie - cios nie zosta³ przyjêty na tarczê ani na zbrojê; trafiona osoba/potwór krwawi. Ten atak nazywamy "blood hit ".
Dodatkowo nale¿y pamiêtaæ, ¿e jeden rodzaj ataku mo¿emy u¿ywaæ raz na dwie sekundy. To oznacza 30 uderzeñ na minutê . Na przysz³o¶æ ;]
Jeszcze jeden wa¿ny szczegó³: w trakcie walki nasza tarcza jest w stanie blokowaæ dwóch przeciwników naraz. W przypadku wiêkszej ilo¶ci przeciwników, hity ka¿dego ponad tych dwóch id± na nasz± zbrojê.
3. Co to jest efektywny trening?
Czyli co nale¿y robiæ, ¿eby skile ros³y nam najszybciej jak to mo¿liwe.
Dawno temu trenowaæ mo¿na by³o bardzo ³atwo - ustawiæ sobie postaæ afk, pozwoliæ aby bi³a jakiego¶ stworka najs³absz± broni± na full def i ¿eby potworek bi³ nas, a my przyjmowali jego uderzenia na tarczê. I by³o bardzo ³atwo bo potworek nam starcza³ na d³ugo i by³o fajnie :] Jednak¿e po pewnym czasie wprowadzono pewne ograniczenie.
Do awansu w ataku potrzebujemy uderzaæ kogo¶ do krwi lub "z chmurk±". Je¶li odpowiedni± ilo¶æ razy to zrobimy, to dostajemy awans. Jednak¿e jest pewne ograniczenie co do chmurek. Je¶li uderzymy kogo¶ "z chmurk±" 30 razy pod rz±d, to nastêpuje blokada licznika (tego licz±cego nasze hity potrzebne do awansu w ataku) i tylko blood hit (nasz na kim¶) mo¿e zwolniæ t± blokadê. Co to oznacza? To oznacza tyle, ¿e jak kto¶ ustawi sobie trening, jak to robiono dawniej, to nic nie zyska! Je¿eli przez, powiedzmy, 5 minut bêdziesz kogo¶ bi³, a ten bêdzie przyjmowa³ wszystkie Twoje hity na tarczê i ani razu go nie zranisz, to do awansu nie bêdzie Ci siê liczy³o 150 uderzeñ, a jedynie 30. Taki trening mo¿e wyd³u¿yæ czas awansu piêciokrotnie, a chyba nikt z nas tego nie chce
A co z awansem shieldingu? ¯eby uzyskaæ awans, potrzebujemy zebraæ odpowiedni± ilo¶æ chmurek w sytuacji, gdy ciosy przeciwnika id± na nasz± tarczê; czyli obrazowo - nasza tarcza zbiera chmurki. Je¶li zbierze ich odpowiednia ilo¶æ, dostaniemy awans. Ale, ale... Je¶li nasza tarcza bêdzie zbiera³a te chmurki, a w tym czasie my nikogo nie zranimy do krwi, to po 30 chmurkach w³±cza siê blokada licznika (tego licz±cego nasze hity potrzebne do awansu w shieldingu) i tylko blood hit (nasz na kim¶) mo¿e zwolniæ t± blokadê. Co to oznacza? To samo, co parê linijek wy¿ej ;P
4. Trening knight vs knight.
sk³adniki : dwóch rycerzów, dwa s³abe potworki (raty, bugi, spidery [broñ Bo¿e poisony], dla wy¿szych skili trolle czy wolfy, dla kozaków rotwormy), kilka rodzajów broni (te najs³absze w danej kategorii), najs³absza tarcza (zalecana wooden shield), tona ¿arcia, kupa czasu, kilo cierpliwo¶ci, Szczypta Inteligencji (t± nosimy ze sob± zawsze i wszêdzie), 1 flask krwi z demona (zapytajcie jakiego¶ high-lev, mo¿e wam sprzeda ;P ). Ewentualnie jakie¶ runy lecznicze w przypadku braku jedzenia.
niepotrzebne : jakakolwiek zbroja na sobie podczas treningu
W³±czamy party mode, lurujemy dwa s³abe potworki tak, aby jeden potworek atakowa³ jednego z naszych bohaterów, a drugi drugiego. Stawiamy rycerzy obok siebie, ca³± zbrojê ¶ci±gamy z siebie i chowamy do plecaka. W jedn± ³apkê wk³adamy tarczê (preferowana wooden shield, jak ju¿ wcze¶niej mówi³em) a w drug± bierzemy nasz± broñ. Kolega robi to samo. Atakujemy siê nawzajem. Uff... proste? 8) Bierzemy np. najs³absz± broñ, tryb walki balance i bijemy kolegê przez 5 minut. Liczymy wszystkie blood hity, jakie mu zadali¶my. Minimalna ich ilo¶æ to... (Szczypta Inteligencji: 5). Jednak¿e ta ilo¶æ to jest naprawdê minimum i wiadomo, ¿e nie uderzamy dok³adnie raz na minutê, lecz w jednej minucie np. 2 razy, a w kolejnej ani razu. Najlepiej uderzaæ tak ze dwa razy na minutê, czyli 10 blood hitów w ci±gu 5 minut. Wtedy mo¿emy uznaæ, ¿e nasz skill ataku bêdzie rós³ najszybciej jak to mo¿liwe.
A co z shieldingiem? Zobaczmy. Nas atakuj±: partner i potworek. Ile dostajemy chmurek na minutê? 30 od partnera, 30 od potworka. Czyli ju¿ po pó³ minuty (30 chmurek) w³±cza siê blokada na shielding. Co tu zrobiæ? Ano proste, musimy komu¶ zadawaæ blood hita co pó³ minuty. Pamiêtajcie, ¿e jest to niezbêdne minimum, czyli dla pewno¶ci lepiej zadawaæ blood hita raz na 15 sekund, czyli 4 razy na minutê. Porównuj±c z tym co napisa³em wy¿ej: dla ataku niezbêdne minimum to 1 blood hit na minutê, dla shieldingu 2 razy na minutê przy dwóch atakuj±cych przeciwników. Ilo¶æ optymalna to dla ataku 2 blood hity na minutê, dla shieldingu 4.
Je¶li nie bêdziemy mieli potworka do pomocy (czyli tylko rycerz nas atakuje), to po prostu ilo¶æ chmurek jakie zbiera nasza tarcza, to 30 na minutê. Dlaczego nie bierzemy dwóch potworków do treningu? Bo na tarczê przyjmujemy hity od 2 przeciwników: naszego partnera i jednego potworka. Ciosy drugiego potworka id± ju¿ nie tyle na zbrojê (bo jej nie mamy na sobie), co na cia³o. A to boli. A po co? I tak nam to nic nie daje... A co nam daje w ogóle ten jeden potworek? Ano szybszy awans w shieldingu. Mo¿e doj¶æ do sytuacji, gdy mamy wiêkszy shielding ni¿ atak, ale takie anomalie to tylko w¶ród magicznych...
Wracaj±c... Zaczêli¶my ten trening i wiemy ju¿ jaka ilo¶æ tych blood hitów jest najlepsza. Bierzemy jeszcze raz t± najs³absz± broñ, tryb walki balance i bijemy. Liczymy blood hity w ci±gu 5 minut. ¦rednio chcemy, ¿eby¶my zadawali te 2-4 blood hity na minutê (10-20 w ci±gu 5 minut). Wtedy w³a¶ciwie mo¿emy byæ zadowoleni. Taki trening jest bardzo owocny i nasze skile lec± pe³n± par±. Oczywi¶cie, nasz partner te¿ chce awansowaæ, wiêc musimy liczyæ siê z tym, ¿e on te¿ chce nam zadawaæ blood hita 2-4 razy na minutê. Dlatego w³a¶nie potrzebujemy jedzenia do odnowy ¿ycia i many (exura) lub runów (gorsza opcja). Dlatego te¿ nie mamy na sobie ¿adnej zbroi, ¿eby wszystkie ciosy albo sz³y na tarczê, albo nas rani³y (to samo z partnerem). ¯ó³te promienie nie maj± absolutnie ¿adnego wp³ywu na szybko¶æ ro¶niêcia skili, wiêc s± nam niepotrzebne. Jasne? Jasne.
Co zrobiæ je¶li zadajemy za du¿o blood hitów? Dwa wyj¶cia. Albo zmieniæ broñ na s³absz±, albo prze³±czyc siê na ni¿szy tryb walki (full attack -> balance lub balance -> full defence).
Co zrobiæ je¶li zadajemy za ma³o blood hitów? Zmieniæ broñ na lepsz±, albo prze³±czyc siê na wy¿szy tryb walki (full defence -> balance lub balance -> full attack).
Po ka¿dej zmianie czekamy kolejne 5 minut, aby u¶redniæ ilo¶æ blood hitów. St±d w³a¶nie potrzebne kilo cierpliwo¶ci. Oczywi¶cie, wszystkie te zmiany musimy jako¶ konsultowaæ z partnerem, Oboje chcecie jak najlepiej wykorzystaæ czas, wiêc najlepiej na pocz±tku siê dotrzeæ, potem zapamiêtaæ czego u¿ywali¶cie, w jakim trybie walki walczyli¶cie i umawiaæ siê na d³ugie godziny treningu. Oczywi¶cie, wraz ze wzrostem skili bêdzie tak, ¿e bêdziecie u¿ywaæ zasadniczo broni ju¿ tylko najs³abszych i na full defence. Wtedy, ¿eby (byæ mo¿e) nie zabiæ partnera, mo¿na pokusiæ siê o za³o¿enie leather boots, czy jakiego¶ s³abego he³mu czy czegokolwiek, ale to juz inna bajka... ;]
5. Trening rycerza z potworami.
Troszkê inna historia ni¿ trening z partnerem. Idziemy potrenowaæ z potworami. Najpierw Szczypta Inteligencji: chcemy, ¿eby nas potwory rani³y? Nie, bo nam to nie jest potrzebne do awansu. W zwi±zku z tym bierzemy zbrojê. Celowo nie mówiê: najlepsz±. Nie musimy braæ np. c-set na trening z np. minosami. Bo po co? We¼my sobie jaki¶ plate set, w zupe³no¶ci wystarczy. Oczywi¶cie, na pewnych levelach ten w³a¶nie p-set jest najlepsz± zbroj±, ale zbie¿no¶æ niezamierzona Najpro¶ciej: ubieramy siê w to, co na co dzieñ. Do tego bierzemy tarczê. Tutaj w³a¶ciwie im lepsza tym lepiej. Wiêcej ciosów na ni± przyjmiemy, zamiast na zbrojê. Do ca³o¶ci oprócz naszej zwyk³ej, codziennej broni, bierzemy zestawik paru broni najs³abszych w danym typie. Dodatkowo bierzemy du¿o jedzenia, ¿eby trnowaæ mlev; nie jest to a¿ tak potrzebne jak przy treningu z partnerem. Tam obrywali¶my i musieli¶my siê leczyæ. Tutaj nie obrywamy (zasadniczo taka jest idea).
Jak ju¿ jeste¶my gotowi, ruszamy na trening. Trenujemy do¶æ podobnie, tylko ¿e zamiast partnera mamy potworka. Ró¿nica jest taka, ¿e nie musimy daæ siê zraniæ (bo po co?). Reszta taka sama.
Szukamy miejsca niedaleko od respawnu, bierzemy dwa potworki i tak siê blokujemy (korytarz/parcele), ¿eby¶my byli atakowani tylko przez te dwa. Bierzemy jedn± z najs³abszych broni i tak jak poprzednio badamy jak± broni± i w jakim trybie walki pada optymalna ilo¶æ blood hitów. Oczywi¶cie, ustawienia te zale¿± od Twoich skili oraz od si³y potworka. Najczêstszymi potworkami u¿ywanymi do treningu s± trole, nied¼wiedzie, orki, rotwormy, dwarfy, minotaury. I bijemy... Je¶li potworek padnie, lurujemy nastêpnego tak, aby ca³y czas mieæ dwa. Bur¿uje mog± sobie pozwoliæ na ich leczenie (ih), ale jest to rzadko praktykowane.
Do tego rodzaju treningu zalicza siê nastêpuj±c± sytuacjê: kolega (sorc/druid, lev 22+) przywo³uje nam ghoula. On nas nie atakuje, my natomiast atakujemy summona. Poniewa¿ potrafi siê sam leczyæ, to gdy nie bêdziemy przesadzaæ z t± czêsto¶ci± blood hitów, ghoul mo¿e wystarczyæ naprawdê na d³ugo... Nie zapominajmy o shieldingu. Do jego wzrostu potrzebne nam bêd± dwa zlurowane wcze¶niej bugi/spidery czy inne...
6. Trening paladynem.
Je¶li chcemy naszym paladynem potrenowaæ distance, to sposób treningu jest podobny jak opisywa³em wcze¶niej. Jakie s± ró¿nice? Ano takie, ¿e jedyn± sensown± broni± do treningu s± w³ócznie, które maj± 30 ataku...
trening paladyna z rycerzem - rycerz zak³ada najlepsz± zbrojê jak± ma i bierze najlepsz± tarczê. Paladyn powinien pozostaæ bez zbroi, z wooden shield (¿eby rycerz móg³ awansowaæ)
trening paladyna z innym paladynem - obaj ubieraj± siê w najlepsze rzeczy jakie maj±
trening paladyna z potworami - tutaj jeden dylemat... Potwory s± s³abe i szybko gin± od w³óczni. Z niskimi skilami mo¿esz zaczynaæ treningi na minoskach, jednak szybko siê przekonasz, ¿e ciê¿ko to nazwaæ porz±dnym treningiem, bo zbyt szybko gin±. Pierwszym powa¿niejszym potworkiem jest cyklop. Ma do¶æ du¿o ¿ycia i przy niewysokich skilach wystarcza na d³u¿ej. Jak znajdziesz jaki¶ fajny respawn, to trening bardzo przyjemny, bo dodatkowo dostajesz trochê expa, no i kasy ^^ Jednak ju¿ przy pewnych skilach cyklop nie wystarcza. Ten "Trening" bardziej wygl±da jak zwyk³e zabijanie i nie zd±¿± siê zrespawnowaæ nastêpne cyklopy, a my ju¿ zabili¶my wszystko. Tutaj musimy uciec siê do pomocy magicznych. Prosimy kumpla, u¿ywaj±c odpowiedniej ceny, o przywo³anie monka. To ustrojstwo ma jedn± bardzo fajn± zaletê: samo siê leczy. I to do¶æ szybko (zdecydowanie szybciej ni¿ ghoul). Stajemy sobie gdzie¶ w ustronnym miejscu i atakujemy monka z w³óczni. Do treningu shieldinga nie zapominamy zlurowaæ sobie dwóch bugów/spiderów/ratów etc... Oczywi¶cie, w pe³nym ekwipunku (tzn takim, ¿eby nas te szczury nie zabi³y ;] ).
Pamiêtajcie! Paladyn trenuj±c w³óczniami, zawsze robi to w trybie full defence!
Uwagi:
a. Je¶li trenujemy z potworkami, to one maj± jaki¶ swój arm i nie mamy na to wp³ywu. Du¿o naszych hitów idzie na zbrojê. Zauwa¿y³em, ¿e przy takich minoskach, to mo¿e nawet po³owa... I nic z tym nie mo¿emy zrobiæ. Partnerowi mo¿emy powiedzieæ, ¿eby ¶ci±gn±³ zbrojê i bêdzie ok, a tutaj frytki.. Ma³ym wyj±tkiem jest ten ghoul. Zauwa¿y³em, ¿e on ma ma³y arm i liczba hitów id±ca na jego zbrojê jest zdecydowanie mniejsza ni¿ u takiego minoska.
b Jeden z mi³ych u¿ytkowników zapoda³ linka do bardzo ciekawych rozwa¿añ na temat treningu. Teorie te na temat zdobywania mlev oraz skili wklei³ ju¿ Oxygane w tym temacie . Poniewa¿ tamte pomiary i do¶wiadczenia s± bardziej wiarygodne, proszê tam te¿ zagl±daæ w razie w±tpliwo¶ci, potem pytaæ ;]
7. Przybli¿ony czas awansu.
Oto jak szybko mo¿esz awansowaæ w skilu sword/club axe fighting. Oczywi¶cie, wszystkie czasy s± przybli¿one i ustalone na podstawie do¶wiadczenia niektórych graczy. Dla porównania zapraszam równiez na http://mysite.verizon.net/vze7p87m/ -> Calculators -> Skill advances
@ = 10h.
# = 1h.
\ = 30 min.
050-059: ~24 h.
060-069: ~56 h.
070-079: ~152 h.
080-089: ~365 h.
090-099: ~910 h.
100-109: ~2400 h.
########### Sword/Club/Axe ###########
----------- 50-59 ------------
050 #
051 ##
052 ##
053 ##
054 ##
055 ##
056 ###
057 ###
058 ###
059 ###\
----------- 60-69 ------------
060 ####
061 ####
062 ####
063 ####\
064 #####
065 ######
066 ######\
067 #######
068 #######
069 ########
----------- 70-79 ------------
070 ########\......................................... ...(8.5h)
071 ##########........................................ ...(10h)
072 ############...................................... ...(12h)
073 #############..................................... ...(13h)
074 ##############\................................... ...(14.5h)
075 ################.................................. ...(16h)
076 #################................................. ...(17h)
077 ##################\............................... ...(18.5h)
078 ####################\............................. ...(20,5h)
079 ######################............................ ...(22h)
----------- 80-89 ------------
080 ########################.......................... ...(24h)
081 ##########################........................ ...(26h?)
082 ############################\..................... ...(28.5h?)
083 ###############################................... ...(31h?)
084 ##################################................ ...(34h)
085 #####################################............. ...(37h)
086 ########################################.......... ...(40h)
087 ############################################...... ...(44h)
088 ################################################.. ...(48h)
089 ################################################## ##.(52h)
----------- 90-99 ------------
090 @@@@@@............................................ ...(57h)
091 @@@@@@............................................ ...(63h)
092 @@@@@@@........................................... ...(69h)
093 @@@@@@@........................................... ...(76h)
094 @@@@@@@@.......................................... ...(84h)
095 @@@@@@@@@......................................... ...(92h)
096 @@@@@@@@@@........................................ ...(101h)
097 @@@@@@@@@@@....................................... ...(111h)
098 @@@@@@@@@@@@...................................... ...(123h)
099 @@@@@@@@@@@@@@.................................... ...(135h)
---------- 100 - 109 ---------
100 @@@@@@@@@@@@@@@................................... ...(150h)
101 @@@@@@@@@@@@@@@@@................................. ...(165h)
102 @@@@@@@@@@@@@@@@@@................................ ...(180h)
103 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@.............................. ...(200h)
104 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@............................ ...(220h)
105 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@.......................... ...(240h)
106 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@........................ ...(260h)
107 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@..................... ...(290h)
108 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@.................. ...(320h)
109 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@............... ...(350h)
---------- 110 -110 ----------
110 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@........... ...(385h)
A teraz to wszystko Pomnó¿cie sobie x20 ;D
Offline