#1 07-09-2011 15:39:28

GoD Nygas

Administrator

Zarejestrowany: 31-08-2011
Posty: 15
Punktów :   

Poradnik dla Paladina

Mam zaszczyt przedstawiæ wam od¶wie¿ony i zaktualizowany jeden z najlepszych poradników dla Paladyna!! W ¿adnym Wypadku nie jestem jego autorem, ja zaj±³em siê dostosowaniem go do nowej tibii, autorem jego pierwotnej wersji jest Vaxxia. Jego
star± wersie mo¿na znale¼æ w temacie 70325 http://forum.tibia.pl/showthread.php?t=70325.

Paladyn - ¶wiêty wojownik, po³±czenie kap³ana i rycerza. Jak wszyscy wiedz± w Tibii paladyn odbiega znacznie od tego schematu, w ostatniej aktualizacji starano siê naprawiæ ten b³±d dodaj±c mu magiê ¶wiat³a. Sta³ siê on ma³o honorowym wojownikiem, walcz±cym z dystansu oraz ca³kiem biegle pos³uguj±cym sie rozmaitymi czarami i rodzajami amunicji. Wyszkolony paladyn w rêkach bardzo dobrego gracza jest istnie zabójcz± maszyn±. Jego przyzwoita ilo¶æ punktów wytrzyma³o¶ci pozwala wytrwaæ w starciu z potê¿nymi przeciwnikami. W przeciwieñstwie do kruchego maga czy druida, mo¿e sobie pozwoliæ na trochê szaleñstwa w pierwszych szeregach atakuj±cych armii lub z przyzwoitym shieldingiem jako bloker niektórych potworów podczas polowañ. Paladyn posiada równocze¶nie ca³kiem przyzwoit± ilo¶æ many, oraz magiczn± bieg³o¶æ pozwalaj±c± mu u¿ywaæ czê¶ci run. Mo¿e nie uderza z magii tak silnie jak sorcerer, mo¿e nie ma tak du¿o punktów wytrzyma³o¶ci jak knight, jednak dobre zbalansowanie i po³±czenie zdolno¶ci magicznych i fizycznych, oraz dodatkowo mo¿liwo¶æ walki na dystans oraz stosunkowo niski koszt expienia, przy niez³ych zyskach czyni z niego naprawdê gro¼nego przeciwnika. Jak graæ t± postaci±? Co zrobiæ, ¿eby nie zagubiæ siê poprzez niezliczone godziny pracowania nad swoim paladynem? Jak poradziæ sobie ze wszystkimi przeciwno¶ciami jakie zgotuje nam los? Na te pytania postaram sie teraz odpowiedzieæ.

1.  Rookgaard.

Sprawa naprawdê ma³o istotna, jednak niew±tpliwym b³êdem by³o by ca³kowite jej pominiêcie. Czym powinni¶my biæ na rooku? Poleca³abym tutaj swordy. Ich niew±tpliw± zalet± jest bardzo ³atwa do zdobycia sabre(25gp w sklepie), posiadaj±ca bardzo dobre jak na Rookgaard statystyki . Fataln± pomy³k± jest trenowanie na rooku dista, gdy¿ ca³y ten nabity skill odrobimy na Mainladzie w kilka minut. Nale¿y skupiæ siê, na jak najszybszym osi±gniêciu 4200 punktów do¶wiadczenia i opuszczeniu wyspy newbie. W tym celu bijemy wiêksze ilo¶ci s³abszych potworów, unikamy pojedynczych respawnów minotaurów, rotwormów itp. Posiadaj±c pacc mo¿emy masowo t³uc wilki (na mapce oznaczone literami N na pacc area). Biegaj±c pomiêdzy 3 "legowiskami" wilków natkniemy siê równie¿ na ca³kiem poka¼ne respy wê¿y i paj±ków, oraz szkieletów pod ziemi± (R - podziemne wê¿e, T - podziemne szkielety). Bez pacca zabawa jest znacznie trudniejsza, jako i¿ na facc area jest znacznie wiêcej ludzi chêtnych do zaw³aszczenia sobie trochê do¶wiadczenia na w³asno¶æ. Mo¿na tutaj poruszaæ siê po jaskini wszelkiego truj±cego ¶cierwa (bug, spider, poison spider) w zachodniej czê¶ci wyspy (litera C na mapie). Desperaci mog± próbowaæ szczê¶cia w jaskini nied¼wiedzi we wschodniej czê¶ci wyspy (litera K). Dobrym sposobem expowania bez posiadana premium account jest te¿ metodyczne bieganie po ca³ej dostêpnej nam czê¶ci wyspy, zagl±danie w ka¿d± dziurê i wybijanie wszystkiego co sie rusza, dobr± alternatyw± s± równie¿ bagna na pó³nocny zachód od miasta gdzie znajdziemy poka¼ne respy wê¿y . To by by³o tyle je¶li chodzi o Rookgaard. Pamiêtajcie - przez ca³y czas pobytu na Rooku b±d¼cie w 100% skupieni na d±¿eniu do jak najszybszego opuszczenia go! Je¿eli zaczynacie graæ od 0 na danym ¶wiecie warto jest nie pomijaæ samouczka poniewa¿ mo¿emy od razu uzyskaæ 2 lvl oraz linê i ³opatê- co pozwoli zaoszczêdziæ nam gotówki na w³a¶ciwym kontynencie.


2. Start na Mainlandzie.

Po zdobyciu wymaganego 8 poziomu do¶wiadczenia, oraz wypowiedzeniu wiekopomnych s³ów "YES!" do The Oracle (albo Gatekeeper) nasza ¶wie¿o "zmainowana" postaæ pojawi siê w ¶wi±tyni wybranego przez nas miasta. Rozdzia³ ten kierowany jest g³ownie do pocz±tkuj±cych graczy. Tych bardziej zaawansowanych znacznie bardziej zainteresuj± zapewne moje porady dotycz±ce expienia, trenowania, oraz ogólnej gry paladynem na nieco wy¿szym poziomie. Natomiast tutaj skupimy siê na tym co zrobiæ, ¿eby zapewniæ swojej postaci udany start na pe³nym tajemnic kontynencie, jak graæ ¿eby nie zmarnowaæ ¿adnej chwili spêdzonej nad swoimi paladynem, oraz ¿eby w przysz³o¶ci w miarê mo¿liwo¶ci nie ¿a³owaæ podjêtych na pocz±tku swojej przygody kroków.
Od czego powinni¶my zacz±æ po wyj¶ciu na main?
Pierwsze co robimy, to udajemy sie do depot od³o¿yæ swoje ciê¿ko zarobione do tej pory sztuki z³ota, oraz niepotrzebny - ale czasami co nieco warty – ekwipunek, na wyspie ³±cz±cej oba ¶wiaty dostaniemy podstawowy set, niestety wed³ug mnie nie zda on egzaminu na mainie , jednak na nowych ¶wiatach jest to dobra podstawa do startu
Jakie czary powinni¶my kupiæ?
Na pocz±tek dostajemy za darmo czar na ¶wiate³ko (Light). Rzucamy go za ka¿dym razem, kiedy tylko nasza ilo¶æ many bêdzie siê zbli¿aæ do warto¶ci maksymalnej. W chwili gdy spalamy manê, ro¶nie nasz poziom magiczny pozwalaj±cy nam u¿ywaæ bardziej zaawansowanych czarów i run, oraz zadawaæ z nich mocniejsze obra¿enia (Wzór na si³e magii: (Level*2+MagicLevel*3)%; zaokr±glane do 100% je¶li (Level*2+MagLevel*3)<100).
Co z ekwipunkiem?
Zaraz wyj¶ciu na du¿y kontynent powinni¶my przeznaczyæ pozosta³± czê¶æ pieniêdzy na uzbrojenie. Co jest nam potrzebne? Na pocz±tek nie wiele - Solider helmet, Scale armor, Brass legi oraz Dwarven shield. Solider helmet jest praktycznie nic nie warty (czasami mo¿e to byæ nawet problemem, bo nikt tego nie zbiera a sam zaraz po wyj¶ciu z Rookgaardu nie jeste¶ w stanie go zdobyæ), je¶li jednak znajdzie siê ju¿ kto¶, kto ci go sprzeda - pamiêtaj, ¿e jego cena jest naprawdê bardzo niewielka - 20 gp to i tak za du¿o. Scale armor warty oko³o 100 sztuk z³ota mo¿na bardzo ³atwo kupiæ chocia¿by od przypadkowych ludzi pod depo. Brass legi dostaniesz za 195 w sklepie w carlin, a dwarven shield podobnie jak scale armor kupisz za 100 gp od spotkanych ludzi. Je¶li znasz kilka questów, mo¿esz zdobyæ podstawowe wyposa¿enie wykonuj±c je. Je¶li nie masz odpowiedniej ilo¶ci pieniêdzy odwied¼ trolle lub inne s³abe, kasodajne potworki i trochê zarób. Staraj siê nie ¿ebraæ o pieni±dze i darmowe przedmioty pod depo czy na private message do ró¿nych graczy, gdy¿ to tylko zniszczy ci na dobry pocz±tek reputacje a za wiele na tym nie zyskasz. Je¿eli uda³o Ci siê wynie¶æ z rooka Ok³o 1k, wtedy na starszych serwerach powinno wystarczyæ Ci na plate seta i dwarfen shielda.
W chwili gdy zakupisz podstawowe wyposa¿enie twoja przygoda na mainie bêdzie mog³a siê w pe³ni rozpocz±æ.

3. Magia, magic level.
Paladin w du¿ej mierze swoj± si³ê opiera na magii. Spontaniczne leczenie, niewidzialno¶æ, mana shield to tylko niektóre z przydatnych czarów których mo¿e u¿ywaæ. Paladyn posiada te¿ zdolno¶æ rzucania unikatowych zaklêæ dostêpnych tylko dla tej profesji - s± to czary tworz±ce strza³y, be³ty, a tak¿e ulepszone wersje tej amunicji oraz czary atakuj±ce bezpo¶rednio z obra¿eñ fizycznych oraz ¶wiat³a. Niestety po ostatnich aktualizacjach odebrano paladynowi umiejêtno¶ci tworzenia run. Prze³omowymi momentami w rozwoju magicznym paladina s± levele: 20 - spontaniczne Ultimate Healing, 35 – niewidzialno¶æ oraz Divine Healing. W tym rozdziale opisze niektóre czary, podpowiem Wam w jakiej kolejno¶ci je kupowaæ, jak± drogê magicznego rozwoju paladina obraæ.

3.1 Magia spontaniczna


Przydatne czary na dany mlvl (zupe³nie niepotrzebne zosta³y przeze mnie pominiête):

Level 8:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifFind person, exiva "nick - czar na samym pocz±tku nieco bezu¿yteczny, jednak w przysz³o¶ci bêdzie gra³ dla ciebie niezwykle wa¿na rolê. Pozwala on na poznanie przybli¿onego po³o¿enia wybranej osoby. Niekonieczne jest kupowanie go na samym pocz±tku, ale je¶li tylko zdobêdziemy trochê nadprogramowej gotówki mo¿na go ¶mia³o nabyæ. W chwili osi±gniêcia przez nas 20 poziomu czar powinien byæ ju¿ wykupiony.
Light, utevo lux - kupujemy zaraz po wyj¶ciu na Mainland. Czar wykorzystywany do spalania many na ni¿szych magic levelach, oraz do wytwarzania ¶wiat³a (promieñ mniejszy ni¿ pochodnia, krótki czas trwania).

Level 9:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifLight healing, exura - lekkie leczenie. Czar uleczy ci trochê punktów wytrzyma³o¶ci. Bardzo przydatny w pocz±tkowym etapie gry, wraz ze wzrostem lvla jego przydatno¶æ maleje (chocia¿ czasami jeszcze sie go u¿ywa, np. je¶li brakuje nam kilku punktów ¿ycia do maksymalnej warto¶ci).

Level 10:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gif
Antidote, exana pox - Czar ca³kowicie neutralizuj±cy truciznê. Czêsto ratuj±cy ¿ycie na ni¿szych poziomach, jednak nawet high levele nie lubi± kiedy spada im pasek wytrzyma³o¶ci z powodu trucizny skorpiona. Zasada jedna - lepiej kupiæ przed pierwszym deadem od trucizny, ni¿ po nim.

Level 11 :
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gif
Intense healing, exura gran - ¶rednie leczenie. Uleczy ciê znacznie mocniej ni¿ zwyk³a "exura". Przydatny na ka¿dym etapie gry.

Level 12:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gif
Levitate, exani hur up/down, pacc - Czar pozwalaj±cy wznie¶æ siê lub opa¶æ na inny poziom mapy. Przydatny kiedy chcemy wyj¶æ na jak±¶ ska³ê, a nie mamy parceli albo chcemy sobie skróciæ drogê i zamiast i¶æ naoko³o lewitujemy na dó³. Polecam kupiæ, ale dopiero po osi±gniêciu co najmniej 30 poziomu - wcze¶niej i tak ci siê raczej nie przyda.

http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifLevitate, exani hur up/down, pacc - Czar pozwalaj±cy wznie¶æ siê lub opa¶æ na inny poziom mapy. Przydatny kiedy chcemy wyj¶æ na jak±¶ ska³ê, a nie mamy parceli albo chcemy sobie skróciæ drogê i zamiast i¶æ naoko³o lewitujemy na dó³. Polecam kupiæ, ale dopiero po osi±gniêciu co najmniej 30 poziomu - wcze¶niej i tak ci siê raczej nie przyda.

Level 13:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifConjure arrow, exevo con - Czar sprawia, ¿e w plecaku pojawia ci siê 10 gotowych do u¿ycia strza³. Niezwykle przydatny w pocz±tkowej fazie gry, kiedy jeszcze u¿ywamy strza³. Na wy¿szym lvlu ju¿ prawie nie u¿ywany. Kup od razu.
Greater Light, utevo gran lux - Daje silniejsze ni¿ pochodnia ¶wiat³o, utrzymuj±ce siê przez do¶æ d³ugi okres czasu. Nie przydatny na niskich poziomach ze wzglêdu na wysoki koszt w manie. Polecam kupiæ na 30 levelu.

Level 14:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifHaste, utani hur, pacc - Bardzo przydatny czar dla ka¿dej profesji. Przy¶piesza na 60 sekund prêdko¶æ twojego poruszania siê. Zaczyna byæ przydatny ju¿ na 20 lvlu, jednak wraz z ka¿dym poziomem jego przydatno¶æ ro¶nie! Je¶li tylko mamy pacc - kupiæ!

http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifMagic shield, utamo vita - Czar sprawiaj±cy, ¿e w wyniku ataku przeciwnika tracimy manê, zamiast punktów wytrzyma³o¶ci. Przydatny podczas huntów na bardzo silnych potworach, oraz w chwili gdy twoja ilo¶æ hp jest niewystarczaj±ca, ¿eby prze¿yæ atak potwora (lub grupy potworów). Przydatny po 30 lvlu, jednak czêsto lepiej zast±piæ go energy ringiem.

Level 17:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifConjure Bolt, exevo con mort, pacc - Wbrew pozorom ¶rednio przydatne zaklêcie. Du¿y koszt many, ma³a ilo¶æ stworzonych be³tów. Mimo to warto go kupiæ, poniewa¿ jest dobry do spalania many na ró¿nych huntach, expowaniu kiedy ka¿dy be³t sie liczy. Kupujemy gdy mamy trochê niepotrzebnej na nic innego kasy.

Level 20:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifUltimate Healing, exura vita - Nie myliæ z UH rune! Leczy znaczne obra¿enia, na ni¿szych lvlach uzdrowi nawet ca³y pasek wytrzyma³o¶ci! Kupiæ zaraz po awansie na 20 level. Warto od³o¿yæ sztuki z³ota na ten czar ju¿ wcze¶niej. Ratuje ¿ycie w sytuacjach krytycznych!

Level 23:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifEthereal Spear, Exori Con – pozwala zmieniæ zwyk³ego speara w Ethereal Spera.

Level 35:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifInvisible, utana vid - Sprawia, ¿e twoja postaæ przez 3 minuty i 20 sekund staje sie niewidoczna. Wszystkie potwory, które nie potrafi± zobaczyæ niewidzialnych - nie bêd± ciê atakowaæ. Bardzo przydatny czar. Wprawdzie s± stealth ringi, ale po co je kupowaæ skoro mo¿na mieæ niewidzialno¶æ za darmo?
Divine Healing, exura san – ¶wiête leczenie, najlepsze dostêpne leczenie dla paladyna.

Level 40:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifDivine Missile, exori san- czar uderzaj±cy z mocy ¶wiat³a mo¿na go u¿ywaæ na dystans atakuje zaznaczonego potwora.

Level 45:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gifEnchant Spear, exeta con – pozwala on nam stworzyæ ze zwyk³ego speara jego silniejszy zaczarowany odpowiednik.

Level 50:
http://images.tibia.pl/static/spells/instant.gif


Divine Caldera, exevo mas san – czar dzia³aj±cy obszarowo z magii ¶wiat³a jego zasiêg podobny jest do exori mas knighta.

3.3 Magic level

Jak powinni¶my biæ magic level? Zdecydowanie nie op³aca siê paladynem kupowaæ mana fluidów tylko w celu bicia poziomu magicznego (chocia¿ nie ma nic z³ego w wypiciu kilku fluidków kiedy brakuje nam kilka procent do jakiego¶ wa¿nego dla nas poziomu magii). Odradzam te¿ stanie i bezczynne robienie , boltów, power boltów etc. Ogólnie powinni¶my nie zwracaæ na bicie poziomu magicznego wiêkszej uwagi. Zajmujemy sie tym co zwykle - expienie, trenowanie - poziom magiczny wpadnie wtedy kiedy przyjdzie na niego pora, nie trzeba mu w tym pomagaæ. Najlepiej manê spala siê czarem na, lecznia podczas expienia. Je¿eli ju¿ koniecznie chcemy podbiæ nasz poziom magiczny polecam robienie e spearów, bardzo dobry efekt daje u¿ycie Soft Bootsów. Orientacyjna zale¿no¶æ magic levela, od zwyk³ego poziomu. Nie nale¿y siê ni± zbytnio sugerowaæ ale mo¿e nam daæ ma³y obraz tego jak powinien wygl±daæ nasz rozwój magiczny na tle awansowania w poziomach.

10 poziom - 2 poziom magiczny
20 poziom - 8 poziom magiczny
30 poziom - 12 poziom magiczny
45 poziom - 15 poziom magiczny
60 poziom - 16 poziom magiczny
70 poziom - 17 poziom magiczny
80 poziom - 18 poziom magiczny
100 poziom - 19 lub 20 poziom magiczny

4. Skille, trening.

Trening jest istotnym czynnikiem wp³ywaj±cym na grê paladinem. Paladin stosunkowo szybko awansuje w skillach, jednak trening palem by³ nieco uci±¿liwy lecz teraz gdy mamy „auto podnoszenie” sperów jest on przyjemniejszy. Przedstawie tutaj moim zdaniem najlepsze metody treningu, oraz kilka porad kiedy i ile treniæ.

4.1 Jak treniæ?


Wielu ludzi nie umie sobie poradziæ z tym zagadnieniem. Mimo i¿ nieraz maj± wysokie poziomy swoich postaci, nie do koñca zdaj± sobie sprawê jak trenowaæ paladynem, albo wydaje im siê, ¿e robi± dobrze ale w rzeczywisto¶ci treni± ¼le. Zacznijmy od tego ¿e wyró¿niamy 3 typy treningu. Jest to trening z potworami, trening z innym graczem, oraz trening na zsummonowanym potworze. Dodatkowo pall mo¿e jeszcze treniæ podczas expienia! Tak, to jest w³a¶nie jedna z zalet paladyna. Podczas expowania czêsto zdarza siê, ¿e skille lec± szybciej ni¿ podczas konwencjonalnego treningu! Bior±c pod uwagê to, ¿e do expowania przejdê w dalszej czê¶ci poradnika, zajmê sie tutaj tymi trzema w/w sposobami trenowania.

Trening na potworach.
Polega on biciu ró¿nych s³abych potworków, staraj±c siê utrzymaæ je jak najd³u¿ej przy ¿yciu. Jak powinien wygl±daæ taki trening? Uzbrajamy siê w najlepsze dostêpne nam uzbrojenie, w rêce bierzemy kilka w³oczni (Spear), lub gdy jeste¶my zamo¿ni small stones , a w drugiej rêce najlepsz± jak± mamy tarcze. Nastêpnie lurujemy sobie dwa potworki i bijemy je zawsze na full defie (wyjatek - bardzo niskie skille: 10-20, mo¿na wtedy biæ na full ataku lub balance). Najlepszymi potworami do treningu s± na sam pocz±tek trolle (ale tylko dlatego ¿e nie stanowi dla nas ¿adnego zagro¿enia, bo w istocie trenuje siê na nim okropnie), nieco pó¼niej dwarfy, w koñcu za¶ minotaury, cyclopy i na samym koñcu slimy i dwarf geomancery. Z jakimi skillami lurowac jakie potwory?

Distans/Shielding -- Ilustruje na jakim skillu powinni¶my zacz±æ trenowaæ na danych potworach (rozumie sie, ¿e nale¿y skoñczyæ je biæ w chwili gdy mo¿emy ju¿ biæ nastêpne, na te dane nale¿y wzi±æ poprawkê ze wzglêdu na posiadane przez nas eq)

10/10 - Trolle
30/25 - Dwarfy
35/30~ - Minotaury
50/45 - Cyclopy (liczyæ siê ze strat± many na lecznie) 50/50 - slimy(liczyæ siê ze strat± many na lecznie)
70/60 – Slimy (Ustawiamy siê tak aby atakowa³y nas tylko 2 „matkê” lekko atakujemy np. do yellow hp[aby odró¿niæ j± od clonów], i bijemy tylko jej clony- do tej metody polecam u¿ywanie small Stones sam skilowa³em tak do 85~)
70/60 – Geomancery (technika z zastosowaniem Monka który przyjmuje na siebie ataki Geo – porzebny sorc/druid)

Na koniec dodam, ¿e trenowanie paladynem na potworach jest bardzo uci±¿liwe i naprawdê go nie polecam. Mo¿na sie tym zaj±c je¶li chcemy potrenowaæ, mamy chwile wolnego czasu a nie mamy train partnera lub kogo¶ kto nam zrobi monka. Oczywi¶cie nie dotyczy to ¶wiatów non-pvp gdzie trening na potworach jest jedyn± mo¿liw± form± treningu.

Trening na summonach.
Zaprzyja¼niony mag lub druid przywo³uje nam jednego lub dwa monki, w które zaczynamy rzucaæ swoimi spearami lub small stonsami. Jak treniæ prawid³owo i najwygodniej? Lurujemy sobie dwa raty/bugi lub inne s³abe potworki, stajemy przy zsummonowanym monku i zaczynamy miarowe rzucanie w niego swoimi w³óczniami, wczesniej luruj±c sobie 2 s³abe potwory typu Bugi i raty. Zasadniczo 50 spearów jest ilo¶ci± wystarczaj±ca na swobodny trening, jednak ¿eby móc tyle, a zarazem zachowaæ resztê uzbrojenia bêdzie ci potrzebny oko³o 55 poziom do¶wiadczenia. Pamiêtaj, ¿e je¶li zdejmujesz uzbrojenie po to ¿eby zyskaæ cap na speary, zostaw je w bezpiecznym depo, nigdy nie no¶ przy sobie. Pamiêtaj te¿, ¿e jeste¶ wtedy bardzo ³atwym przeciwnikiem dla wszelkiej ma¶ci pkerów. 1 monk wystarcza do 70 skillu dista, potem z jednym zaczynaja byæ ju¿ znaczne problemy, dlatego od tego czasu lepiej jest zaopatrzyæ siê w 2 monki, biæ jednego w tym czasie kiedy drugi siê leczy. Alternatyw± mog± okazaæ siê Small Stones które pozwol± nam biæ je znacznie d³u¿ej i efektywniej.

Trening z innym graczem.
Ten typ treningu wystarczy ci najd³u¿ej. Wystarczy znale¼æ odpowiedniego sparing partnera i mo¿na trenowaæ nawet ze skillami 90 w dystansie. Jak treniæ z innym graczem? Ubieramy siê w najlepszy dostêpny nam set oraz tarcze, ¶ci±gamy wszystkie niepotrzebne rzeczy do depozytu (³opate, niepotrzebne runy itp.). Najlepiej zostawiæ sobie 1 bp uh, dobrze mieæ przy sobie life ringa lub ring of healing (na wypadek gdyby jeden z was nie nad±¿a³ z man±). Koniecznie zostawiamy kusze, kilka boltów, line i wêdke. W reszte capa ³adujemy w³ócznie. Tak przygotowani lurujemy sobie jednego s³abego potworka (rat/bug/wolf) i ustawiamy siê z koleg± o zbli¿onych skillach gdzies nad wod±, lub ko³o swojego domku je¶li mamy zakupiony zapas jedzenia. Zaczynamy rzucaæ w siebie spearami, lecz±c siê spontanicznym Ultimate Healing lub innego czaru lecz±cego, kiedy nasze zdrowie spadnie poni¿ej bezpiecznego poziomu. Walczymy zawsze na full defence (Poza bardzo niskimi skillami kiedy to mo¿na ustawiæ full attack lub balance ¿eby siê w ogóle raniæ). Przez ten ca³y czas uderzaj nas i naszego partnera zlurowane potworki. Niektórzy spostrzegawczy gracze zaczêli lurowaæ do treningu 2 atakuj±ce nas potworki. Wbrew pozorom jest to bardzo logiczne w przypadku paladyna, jednak na ni¿szym levelu nie stosuje siê tego, gdy¿ zwiêkszy to znacznie obra¿enia zadawane nam przez naszego train partnera, a ma³a ilo¶æ hp na niskim levelu mo¿e doprowadziæ do tego ¿e nie zd±¿ymy sie uleczyæ. Co nam jednak daj± dwa potworki zamiast jednego, skoro i tak shielding zbiera 2 uderzenia, a 3 go omija? Otó¿ twój train partner przynajmniej po³owe hitów uderza do krwi, a jak wiadomo cios do krwi nie powoduje wzrostu shieldinga. Zlurowanie dwóch potworków sprawi, ¿e 2 raty (lub inne s³abe potwory) bêd± nas bi³y w tarcze (2 uderzenia na ture - czyli maksymalna ilo¶æ któr± wlicza shielding), a w³ócznie train partnera bêd± omijaæ shielding. Doprowadzi to do wzrostu otrzymywanych przez nas obra¿eñ, ale zwiêkszy wydajno¶æ wzrostu shieldingu nawet o 50%! Ponadto, je¶li wierzyæ artyku³om na TibiaNews.net (a s± to wiarygodne artyku³y), zlurowanie dwóch potworków zwiêkszy te¿ wydajno¶c wzrostu skilla w dystansie przez twojego partnera (a tak¿e i ciebie je¶li partner te¿ zluruje sobie dwa potworki)! Jak? Otó¿ bardzo prosto. Wed³ug badaczy z TibiaNews.net cios do krwi liczy siê za 2 punkty, a pud³a i ciosy w tarcze/zbroje za 1 punkt. Po uzbieraniu odpowiedniej ilo¶ci punków dostaniemy awans w distans fighting. Przez to, ¿e twój train partner zluruje sobie dwa potworki, twoje w³ócznie bêd± omijaæ shielding, co spowoduje wzrost ilo¶ci blood hitów - a w rezultacie wzrost szybko¶ci awansowania w distans fighting! Podczas trenowania z innym playerem pamiêtaj, ¿e ca³y czas masz protection zone locka wiêc w przypadku zaatakowania przez jakiego¶ pekera musisz wymy¶leæ inny sposób na prze¿ycie, ni¿ ucieczke do depo!

4.2 Warto¶ci skilli

Na samym pocz±tku polecam potrenowaæ do 40-50 dista, jako i¿ od tego dista zaczynamy ju¿ w miarê trafiaæ ze strza³/be³tów/spearów. Expi±c do 20 poziomu skill powinien nam doskoczyæ do oko³o 55. Wtedy najlepiej przeznaczyæ jeszcze trochê czasu na trening, i wbiæ skille 70/55~. Nastêpnie s± dwie drogi. Olaæ zupe³nie trening i ca³y czas expiæ, albo po³±czyæ obie te rzeczy (trenowaæ do wy¿szych skilli na 20 lvlu sie nie op³aca). Ja osobi¶cie stosowa³am tak± metodê: Expi³am ca³y czas, a w chwili gdy pasek skillbaru pokazywa³ 30% do awansu w skillu, trenowa³am a¿ skill wpad³. I tak mo¿na do 80 poziomu albo i wy¿ej, jednak tutaj to jest tylko i wy³±cznie twój wybór.

4.3 Po co nam shielding?

Pytanie jak najbardziej na miejscu. Po aktualizacji w której wprowadzono nowy system spearów oraz dodano assasin stary, jest on prawie równo wa¿nym czynnikiem jak i sam dystans. Po owych zmianach expienie paladyna polega na bieganiu z tarcz± i sperami (lub Rs), a coraz rzadziej na ex pieniu konwencjonaln± amunicj±. Ponadto Pall wbrew pozorom mo¿e byæ ca³kiem niez³ym blokerem. Owszem, potrzebuje o 1/3 wiêkszego poziomu ¿eby blokowaæ te same potwory co knight, jednak mimo to czasem zdolno¶ci blokowania siê przydaj±. Zalecam nosiæ przy sobie jaki¶ ¶rednio warto¶ciowy shield na ró¿ne nadzwyczajne przypadki. Osi±gaj±c ju¿ ten ca³kiem przyzwoity jak na paladyna skill shieldingu w wysoko¶ci ~70, mo¿emy z nadmiaru potionów pokusiæ siê o poblokowanie ró¿nych ¶redniego kalibru potworów typu black knight, hero (oczywi¶cie z odpowiednio dopasowanym poziomem), równie¿ nasz± przewag± przy blokowaniu jest mo¿liwo¶æ u¿ywania Strong Mana Potion + lecznie, daje to lepszy efekt ni¿ u¿ywanie live potionów. Przy odrobinie szczê¶cia siê zarobi A znale¼æ shootera do huntu zawsze jest ³atwiej ni¿ blokera (i to jeszcze takiego któremu ufamy).

4.4 Troche o innych skillach...

Czy warto paladynem trenowaæ jakiekolwiek inne skille? Je¶li chcesz po¶wiêciæ na swoj± postaæ rok czasu po to ¿eby osi±gnê³a to co knight po 2 miesi±cach intensywnego treningu to jak najbardziej... Oczywi¶cie to by³a ironia. Je¶li jednak nie mamy problemu z pieniêdzmi poleca³abym dotrenowanie sworda do 20 skilla (30 minut treningu), oraz noszenie przy sobie s³abego sworda. Spe³nia on do¶æ wa¿n± funkcjê, przyjemny do zabijania wnerwiaj±cych potworków pokroju snake, poison spider etc. Oczywi¶cie jest to tylko u³atwienie, z którego najprawdopodobniej bêdziesz korzysta³ rzadko, ale skoro wiele ciê to nie kosztuje to dlaczego nie?

5. Wyposa¿enie.


Dobry set mo¿e nie pe³ni w przypadku paladyna tak istotnej funkcji jak u rycerza, ale zawsze przyjemniej jest pochwaliæ sie komu¶ noszonym przez nas crown setem, ni¿ marniutkim plate armorem W tym rozdziale poruszam nie tylko kwestie seta, ale tak¿e wszystkich przedmiotów i innych pierdó³ek, które powinni¶my mieæ przy sobie w plecaku.

5.1 Set.

Zasadniczo inwestowanie naszych pieniêdzy w seta nie jest dobrym rozwi±zaniem. Ekwipunek powinni¶my wyci±gaæ z huntów oraz wykonywanych przez nas questów. Ulepszanie go w nieskoñczono¶æ te¿ jest w sumie niepotrzebne. W zupe³no¶ci powinien nam wystarczyæ crown set/blue set + boots of haste. Zdobyty z hunta/wykonanego questa golden armor znacznie lepiej jest sprzedaæ i zarobione pieni±dze wydaæ na runy lub amunicje. Przedstawie tutaj tabelkê obrazuj±c± optymalny rozwój naszego ekwipunku na tle zdobywanych poziomów. Podane tutaj zestawy s± znacznie bardziej wiarygodne, ni¿ tabelka dotycz±c± mlvla i mo¿na siê ju¿ nimi do pewnego (rozs±dnego!) stopnia zasugerowaæ.

8 poziom (po wyj¶ciu z Rookgaardu) - scale armor, brass legi, solider lub steel helmet
20 poziom - plate armor lub Belted Cape, plate legs, steel helmet, scarf
35 poziom - plate legs, Belted Cape lub Mammoth Fur Cape, crown helmet, scarf
40 poziom - plate legs, knight armor lub Mammoth Fur Cape, crusader helmet, scarf
50 poziom - plate legs lub blue legs, crown armor lub blue armor , crusader helmet, boots of haste, platinum amulet
60 poziom - crown legs/ blue legs, crown armor/blue armor, crusader helmet, boots of haste, platinum amulet
80 poziom - crown legs, dragon scale mail/Paladin Armor,, royal helmet, boots of haste oraz softy, amulet of loss
100 poziom - golden legs, magic plate armor, Master Archer's Armor, demon helmet, boots of haste oraz softy, amulet of loss

Legenda:
przedmioty które nale¿y kupiæ, poniewa¿ ich przydatno¶æ znacznie przewy¿sza (niski) koszt.
przedmioty dostêpne na tym poziomie z questa (pomijam questy na bardzo tanie itemy, nie wymagaj±ce ¿adnego poziomu)
60 poziom, na którym juz teoretycznie mo¿na zaprzestaæ ulepszania swojego seta. Dalsze ulepszanie tylko dla ludzi lubi±cych blokowaæ i tych którzy lubi± swoim sprzêtem zaszpanowaæ
przedmioty nieoznaczone ¿adnym kolorem: ma sie rozumieæ, ¿e nale¿y d±¿yæ do ich wylootowania/ kupienia

5.2 Ringi, Amulety


Ringi oraz amulety stanowi± wa¿n± czê¶æ ekwipunku paladyna. Czêsto s± one swoistym rozwiniêciem jego umiejêtno¶ci, pozwalaj±c mu szybciej biegaæ, staæ siê niewidzialnym lub po prostu wytrzymaæ wiêcej ciosów. Opisze je tu w podobny sposób jak czary runiczne w punkcie 3.2. Tak samo jak tam, pomijam te zupe³nie dla paladyna nieu¿yteczne.

Ringi:

http://images.tibia.pl/static/items/ring/dwarfen.gif    Dwarven ring, 60 min - pomocny jedynie w przypadku gdy mamy do czynienia z djinnami. Jeden taki ring spokojnie powinieñ Ci wystarczyæ na dobre pó³ roku gry. Jak ju¿ go zdobêdziesz, to nie wyrzucaj - du¿o miejsca nie zajmuje, a mo¿e kiedy¶ siê przyda.


http://images.tibia.pl/static/items/ring/life.gif    Energy ring, 10 min - wytwarza efekt mana shielda. Bardzo przydatny w sytuacjach, gdy mana shield potrzebny jest nam w regularnych odstêpach czasu, na krótko (np. hunt na demony). Wtedy zamiast traciæ 50 many na 30 sekund bicia potwora, lepiej za³o¿yæ ring i zdj±æ go zaraz gdy wyjdziemy z zagro¿onego obszaru. Ring do¶æ czêsto wypada z dragon lordów. Od 50 + poziomu zalecam noszenie jednej sztuki przy sobie na sta³e, oraz trzymanie 2-3 kolejnych ringów w depo na wypadek konieczno¶ci zabrania ich na jaki¶ hunt.


http://images.tibia.pl/static/items/ring/might.gif   Might ring, 20 ³adunków - chroni w 25% od wszystkich obra¿eñ magicznych (ogieñ, energia, trucizna). W zasadzie nie przydatny. Z ca³± pewno¶ci± mogê powiedzieæ, ¿e przyda ci sie na annihilatorze .


http://images.tibia.pl/static/items/ring/ring_of_healing.gif   Ring of healing, 8 minut - jak life ring, tylko ¿e odnawia manê i ¿ycie dwukrotnie szybciej. Nie nadaje siê do expienia zamiast uhów (zbyt du¿a cena). Przydatny je¶li potrzebujemy sobie szybko na³adowaæ manê lub pasek wytrzyma³o¶ci, a z jakiego¶ powodu nie chcemy lub nie mo¿emy u¿yæ mana fluidów. Po oko³o 50 poziomie mo¿na zaopatrzyæ siê w jedn± sztukê, któr± bêdziemy zawsze przy sobie nosiæ.


http://images.tibia.pl/static/items/ring/stealth.gif   Stealth ring, 10 minut - zapewnia 10 minutow± niewidzalno¶æ. Przydatny je¶li potrzebujemy przemkn±æ siê miedzy jak±¶ gromadk± potworów, ale czas, który na to potrzebujemy jest albo znacznie krótszy od standardowego zaklêcia niewdzialno¶ci, albo znacznie od niego d³u¿szy (wtedy istnieje ryzyko, ¿e nasz czas wyga¶nie jak bêdziemy w ¶rodku krwio¿erczych potworów ). Przyda siê nam te¿, je¶li nie mamy many na rzucenie czaru, lub nie posiadamy wymaganego poziomu magicznego. Dobrze wyposa¿yæ siê w niego ju¿ na 20+ levelu, i nosiæ zawsze jedn± sztukê przy sobie.


http://images.tibia.pl/static/items/ring/time.gifTime ring, 10 minut - znacznie zwiêksza nasz± prêdko¶æ chodzenia. Przydatne w rozmaitych sytuacjach - od walk pvp, przez ucieczkê przed giant spiderem, a¿ do sytuacji gdzie musimy szybko gdzie¶ dotrzeæ. Od 40 poziomu powinni¶my nosiæ przy sobie jednego time ringa. Na 50 lvl dobrze by³o by zaopatrzyæ siê w pó³ plecaka tych ringów przechowywanych w depo, sk±d mo¿na je w razie potrzeby zabraæ i spaliæ.

Amulety:


http://images.tibia.pl/static/items/amulet/aoloss.gifAmulet of loss - Kosztuje 50k u Eremo. Maj±c go na szyi nie tracimy plecaka ani ¿adnych przedmiotów w chwili ¶mierci (z wyj±tkiem tego amuletu). Nale¿y zaopatrzyæ siê w niego, je¶li warto¶æ przedmiotów które nosimy w plecaku wynosi wiêcej ni¿ jakie¶ 75k lub je¶li przynajmniej 2 itemy z naszego seta s± warte wiêcej ni¿ 75k. Nale¿y go u¿ywaæ równie¿ wtedy, kiedy jeden z przedmiotów z naszego ekwipunku warty jest wiêcej ni¿ 150k. Takie u¿ywanie tego amuletu pozwoli najbardziej optymalnie zminimalizowaæ straty materialne przy deadzie.


http://images.tibia.pl/static/items/amulet/dragon.gifDragon necklace, 200 ³adunków - zmniejsza obra¿enia od ognia o 10%. Znacznie zwiêksza op³acalno¶æ huntów na smokach. Je¶li czêsto bijemy solo te zielone bestie, nale¿y staraæ siê utrzymaæ populacje tych naszyjników w naszym depo na wysoko¶ci oko³o pó³ plecaka . To ¿e hunty na dragi zaczynaj± byæ op³acalne dopiero na 50-60 poziomie, sprawia ¿e oczywi¶cie te amulety przydadz± nam siê najbardziej dopiero po przekroczeniu tych barier.
Elven amulet, 50 ³adunków - zmniejsza wszystkie obra¿enia o 10%. Mo¿e ci sie przydaæ na wojnach i w walkach pvp, ¿eby zmniejszyæ obra¿enia otrzymwane w wyniku oberwania sd-kiem. Mo¿e ci sie równie¿ przydaæ podczas wykonywania Annhilatora . Po osi±gniêciu 50-60 poziomu powiniene¶ zaopatrzyæ siê w jeden taki amulet, oraz dodatkowe 2-3 zapasowe amulety w depo.


http://images.tibia.pl/static/items/amulet/stone_skin.gifStone skin amulet, 5 ³adunków - pratkycznie do zera niweluje obra¿enia fizyczne. Paladynowi raczej nie jest zbytnio przydatny, jednak je¶li ju¿ jaki¶ sk±d¶ zdobêdziesz, to zachowaj. Nigdy nic nie wiadomo...


5.3 Pozosta³e wyposa¿enie.


Tutaj omówiê jeszcze wszystko to, co powinno siê znele¼æ na wyposarzeniu paladyna, a nie mie¶ci³o siê pod ¿adn± z wymienionych wy¿ej kategorii. Przypominam, ¿e informacji dotycz±cych run, nale¿y szukaæ w punkcie 3.2.

No wiêc podstawowym ekwipunkiem z którym paladyn nie powinien nigdy siê rozstawaæ jest oczywi¶cie lina, ³opata i wêdka. Wszyscy oczywi¶cie wiedz± do czego to wszystko s³u¿y, a jak nie to radzê zapoznaæ siê z poradnikami dla newbie . Wêdkê warto przy sobie mieæ nawet, je¶li zwykle nie ³owisz. Wa¿y ona tylko 8.5 oz., a czasem mo¿e siê przydaæ gdy zabraknie nam jedzenia. Standardowym dodatkiem do wêdki s± równie¿ robaczki, których powinni¶my mieæ przy sobie oko³o 50.

Nastêpn± bardzo istotn± rzecz±, któr± wed³ug mnie paladyn musi nosiæ zawsze przy sobie jest tarcza. Nie powiniene¶ nosiæ przy sobie najlepszej tarczy jak± posiadasz (chyba, ¿e u¿ywasz AoL-a, wtedy oczywi¶cie bierzemy najlepszy shield). Na niskich poziomach u¿ywamy oczywi¶cie dwarven shielda, jako i¿ jest bardzo tani a przy tym zapewnia ju¿ ca³kiem niez³± obronê. Troche pó¼niej powinni¶my zamieniæ go na guardian shielda, a jeszcze pó¼niej na dragon. Shieldy te zaczynamy u¿ywaæ wtedy, kiedy mo¿emy sobie ju¿ pozwoliæ na jego ewentualn± stratê przy deadzie. Jak ju¿ wy¿ej wspomnia³am w chwili gdy zaczynamy nosiæ AoL-a, automatycznie pakujemy do plecaka najlepszy shield który musi czekaæ na nas w depo. Najlepszego dostêpnego nam shielda nie pozbywamy siê nigdy! Po co nam w ogóle tarcza? Patrz punk 4.3.

Kolejnym wa¿nym przedmiotem jest jedzenie. ¯eby nosiæ je przy sobie, musi byæ ono lekkie, a zarazem zapewniaæ d³ug± regeneracje many/¿ycia. Najlepiej pod tym wzglêdem prezentuj± siê brown mushroom, których setka wa¿y tylko 20 oz. i zapewnia ponad 7 i pó³ godziny regeneracji. 100 brown mushroomów kosztuje 1k w sklepie na edron.

Rzecz nastêpna - kaska. Wieeele razy zdarzy³o mi siê po¿yczaæ komu¶ pieni±dze na statek, gdy¿ zapomnieli wzi±æ... taka g³upia sytuacja a mo¿na jej unikn±æ bior±c do plecaka chocia¿ ten 1000 sztuk z³ota. W chwli gdy zaopatrzymy siê w AoL-a, mo¿na zacz±æ nosiæ przy sobie nawet i 50k. Nigdy nie wiadomo czy bêd±c akurat w Carlin nie pojawi sie dobra oferta na runy, a sprzedawca nie bêdzie móg³ czekaæ, a¿ wrócisz do swojego rodzimego miasta, we¼miesz pieni±dze i wrócisz spowrotem do niego. Przeciêtny 60-70 lvlowy char nawet bez AoL-a powinieñ wed³ug mnie nosiæ przy sobie 5-10k.

Parcel. Rzecz absolutnie niezbêdna szczególnie je¶li mamy wykonanego postman questa. Korzy¶ci które mo¿e nam daæ podrêczny parcel jest zbyt du¿o, ¿eby je nawet wymieniaæ. Wspomne tu chocia¿ o tych jak¿e banalnych, jakimi s± np. wys³anie loota z pierwszego napotkanego po drodze mailboxa, zamiast targaæ go do depo, prosto w rêce thiefcharów.

Jeszcze jedn± istotn± rzecz±, w któr± paladyn powinieñ siê zaopatrzyæ s± mana fluidy. Nie s± one a¿ tak niezbêdne jak u czarodzieja, ale rêczê wam, ¿e i tak prêdzej czy pó¼niej do czego¶ siê przydadz±. Czy to potrzeba ci manê na niewidzialno¶æ, czy na haste, czy po prostu zabrak³o ci many na spontaniczne leczenie - wystarczy wypiæ kilka mfów i problem z g³owy. Na 20-40 poziomie powinni¶my nosiæ przy sobie jakie¶ 5 mana fluidów. Powy¿ej 60, naszym sta³ym wyposa¿eniem powinien byæ pe³ny plecak tych eliksirów.

5.4 Segregacja i porz±dek


Wbrew pozorom jest to bardzo istotna kwestia. Ludzie czêsto narzekaj±, ¿e nie mog± czego¶ znale¼æ, a mogliby temu zapobiec po prostu segreguj±c swoje przedmioty tak jak nale¿y. Oczywi¶cie nie sposób tu powiedzieæ, jak ma wygl±daæ dobrze posegregowany plecak lub depot. Ka¿dy powinien segregowaæ przedmioty tak, ¿eby naj³atwiej by³o w³a¶nie jemu. Podam tu kilka ogólnych zasad które stosuje i dziêki nim przewa¿nie nie mam problemów ze znalezieniem czegokolwiek.

Zacznê najpierw od konstrukcji plecaka. W g³ównym bp powinna znajdowaæ siê w zasadzie tylko lina, po jednym egzemplarzu run: magic wall, fire bomb i destroy field oraz kolejne plecaki w których posegregowana jest reszta stuffu. Amunicje najlepiej jest trzymaæ w plecaku br±zowym (kojarzy siê z boltami). Nastêpny plecak (kolor obojêtny - ja u¿ywam szarego) powinien zawieraæ wszystkie niezbêdne ci przedmioty opisane m.in. w punkcie 5.3. Powinni¶my wpakowaæ do niego ³opate, wêdke, tarcze, parcel, kase oraz jedzenie. Nastêpny plecak powinien zawieraæ wszystkie noszone przez Ciebie ringi i amulety. Je¶li nosisz te¿ jaki¶ ozdobny ring na palcu pamietaj, aby zawsze w plecaku z ringami zostawiæ jedno wolne miejsce. Segregacja na ringi i amulety w zasadzie jest nie przydatna, bez wiêkszych problemów mo¿na je pomieszaæ. Ostatni plecak powinien zawieraæ runy. W¶ród run bardzo wa¿na jest te¿ segregacja. Dobrze jest posgegregowaæ runy w odpowiadaj±cych im kolorach plecaków, tj. uh-y w niebieskim, hmm-y w fioletowym, a sd-ki w szarym. Powinien tutaj znajdowaæ siê te¿ jeden plecak, w którym wrzucimy resztê noszonych przez nas run których potrzebujemy tylko kilka sztuk. Tutaj te¿ powinny znajdowaæ siê mana fluidy. Wracaj±c do run. Du¿o ludzi segreguje je wk³adaj±c plecak w plecak, w plecak itd. Ma to swoje zalety, ale równie¿ i wady. Wed³ug mnie znacznie lepiej jest powrzucaæ lu¼ne bp z runami, do plecaka segreguj±cego. Czyli maj±c niebieski plecak z uhami wrzucamy do niego 3 plecaki (dowolnych kolorów) run uh. W chwili gdy runa siê nam skoñczy wracamy jeden stopieñ do góry, wyrzucamy pusty plecak i otwieramy nastêpny bp uh-ów.

A jak segregowaæ przedmioty w depot? Tutaj to ju¿ zdecydowanie wszystko zale¿y od gracza. Dobrze jest na pocz±tek wrzuciæ plecaki oddzielaj±ce g³ówne kategorie sk³adowanych przedmiotów, czyli np. osobny plecak na loot, osobny na runy a jeszcze inny na amunicje. W przypadku lootów, polecam segregowanie ich nie wed³ug typu (czyli steel helmety do jednego bp, double axe do drugiego), tylko wed³ug miasta w którym mo¿na to wszystko sprzedaæ (steel helmety i double axe do jednego plecaka). Jeszcze ³atwiej maj± posiadacze domków, gdyz mog± sobie dodatkowo segregowaæ przedmioty w szafkach.

6. Bronie Miotane:

http://images.tibia.pl/static/items/dist/spear.gifSpear (25 atk 20 oz)- Przydatny zarówno do expienia i skilowania, jego przydatno¶æ do expa koñczy siê w momencie osi±gniêcia poziomu potrzebnego do u¿ywania Royal Sears. Mo¿na zakupiæ go w prawie ka¿dym mie¶cie za 10 gp / sztuka.

http://images.tibia.pl/static/items/dist/huntingspear.gifHunting Spear (32 atk 22 oz.)- Do¶æ dobry do expienia na niskim lvl, jednak ¿adko u¿ywany z powodu ma³ej dostêpno¶ci- nie mo¿na kupiæ go w sklepie.

http://images.tibia.pl/static/items/dist/royalspear.gifRoyal Spear (35 atk 25 oz.)- Doskona³a broñ do expienia, pocz±wszy od poziomu kiedy mo¿emy go u¿ywaæ a¿ do koñca. Jego cena (15 gp), jest bardzo niska w porównaniu z tym czego mo¿emy dokonaæ za jego pomoc±. Jego jedyn± wad± jest to i¿ mo¿na go kupiæ tylko w miastach dla premiowanych graczy.

http://images.tibia.pl/static/items/dist/enchantedspear.gifEnchant Spear (38 atk 20 oz.)- Mo¿emy zacz±æ je produkowaæ od 45 poziomu, je¿eli posiadamy zwyk³ego speara, 450 many oraz pacc. Jego niew±tpliw± zalet± jest zasiêg, który umo¿liwia swobodne bicie potworów typu neco czy culty. Czêsto mo¿na je kupic/sprzedaæ za 150 gp/sztuka.

http://images.tibia.pl/static/items/dist/stone.gifSmall Sone (5 atk 3 oz.)- U¿ywane tylko i wy³±cznie do skilowania, ich cena wynosi oko³o 2k gp za 100 sztuk. Alternatywa spearów dla zamo¿nych ludzi lub takich którzy lubi± biæ gobliny.

http://images.tibia.pl/static/items/dist/knife.gifThrowing Knife (25 atk 5 oz.)- Ich cena 25gp/sztuka, sprawia i¿ nie s± one op³acaln± broni±, u¿ywany do zabawy gdy wpadnie nam w rêce.

http://images.tibia.pl/static/items/dist/star.gifThrowing Star (30 atk 2 oz) – Sytuacja podobna j/w zbyt wysoka cena 42 gp/sztuka, u¿ywana dla zabawy.

http://images.tibia.pl/static/items/dist/assassinstars.gifAssassin Star (65 atk 2 oz.) – Broñ zastêpuj±ca paladynowi SD po aktualizacji. Ich cena wynosi 100 gp/sztuka, dostaniemy je na goromie po wykonaniu questa na Assassin Outfit. Rozpadaj± siê po 2-3 uderzeniach, mo¿emy ich u¿ywaæ od 80 poziomu. Wykorzystywane do expienia na lepszych potworach, uwa¿am i¿ bicie czego¶ s³abszego od Dl’a jest marnotrawstwem.

Nie widzê wiêkszego sensu opisywania reszty amunicji typu ³uki i kuszê poniewa¿ niewiele siê zmieni³o i praktycznie wysz³y z u¿ycia, jedynym wyj±tkiem od regu³y mog± byæ u¿ywane Power Bolty na hunty np. Dl’i.


7. Expienie. Gdzie? Jak? I... kiedy?


Nawet najlepiej wytrenowany paladyn, dobrze wyposa¿ony i wyszkolony magicznie bêdzie niczym, je¶li nie bêdzie on awansowa³ w zwyk³ym poziomie. Tym samym zaczynam najobszerniejszy rozdzia³ mojego poradnika dotycz±cy expienia. W Tibii jest niezwykle du¿a ilo¶æ miejsc, w których mo¿na poexpiæ. Wymienienie ich wszystkich jest praktycznie niemo¿liwe. Stara³am siê wymieniæ wszystkie najistotniejsze pozycje, jednak nie wykluczam, ¿e mog³am o jakiej¶ zapomnieæ lub wrêcz nie wiedzieæ, ¿e jakie¶ miejsce nadaj±ce siê do expienia istnieje. Liczê na wyrozumia³o¶æ
Chcia³am zaznaczyæ, ¿e wymieniam tutaj miejsca, a nie potwory, gdy¿ nie expimy na cyklopach, tylko w Cyclopolis. Nie expimy na dwarf guardach, tylko w kopalni guardów. Nie prowadzi³am te¿ tego bezsensownego rozró¿nienia na expienie i hunty. W miejscu gdzie nale¿y expiæ z blokerem lub dodatkowymi osobami zaznaczê to. Expowiska dla newbie (poziom poni¿ej 20), traktuje równie¿ bardzo pobie¿nie, gdy¿ nie mam zamiaru wypisywaæ 10 linijek taktyk na trolle. W tym te¿ przypadku pozwalam sobie tak¿e odbiec od regu³y podawania miejsc zamiast potworów, gdy¿ gdybym mia³a opisaæ ka¿de respowisko rotwormów z osobna zasta³a by mnie przy tym ¶mieræ. Wszystko jasne? No wiêc zaczynamy.


6.1 Lista miejsc, w których mo¿na poexpiæ


Szablon wed³ug którego opisuje ka¿de miejsce:

Nazwa
Poziom: Poziom wymagany do expienia w danym miejscu
Skille: Skille wymagane do expienia w danym miejscu
Stopieñ trudno¶ci: Jak oceniam trudno¶c dla podanych wy¿ej skilli i poziomu. Stopnie od naj³atwiejszego: bardzo ³atwy, ³atwy, ¶redni, trudny, bardzo trudny.
Potwory: Potwory jakie mo¿emy w danym miejscu spotkaæ
Exp: Ilo¶æ expa jak± w przybli¿eniu zarabiamy na godzine. W przypadku expowisk z bardzo ma³± ilo¶ci± expa pisze poprostu 'Exp: wolny'. W wiêkszo¶ci przypadków ilo¶æ expa jest szacunkowa i mo¿e nieco odbiegaæ od tego jak jest w rzeczywisto¶ci. Wynika to oczywi¶cie z tego, ¿e wraz ze wzrostem poziomów/skilli ro¶nie efektywno¶æ expienia, a ja oczywi¶cie nie posiadam takiego paladyna jaki jest podany w wymaganiach do expienia w danym miejscu (chodzi mi o level i skille)
Lootbag: Ocena lootu z danego miejsca, oraz dodatkowe uwagi dotycz±ce tego lootu. Ocena lootu w nastêpuj±cych stopniach (od najni¿szego): brak, fatalny, bardzo s³aby, s³aby, ¶redni, dobry, bardzo dobry, niesamowity.
Wyposa¿enie: Wymagane do expienia w danym miejscu- potiony, oraz inne przedmioty.
Taktyka: Dok³adny opis, jak expimy w tym miejscu
Uwagi: Dodatkowe uwagi

Po tym przyd³ugim wstêpie przechodzimy wreszcie do czê¶ci w³a¶ciwej tego rozdzia³u:

http://images.tibia.pl/static/monsters/troll.gifTrolle
Poziom: 8-12
Skille: Od wyj¶cia z rooka do 30 dista.
Stopieñ trudno¶ci: Bardzo ³atwy
Potwory: Trolle
Exp: Wolny
Lootbag: Fatalny. Je¶li zbieramy na sprzeda¿ wszystkie speary, rope oraz hand axe, wtedy ju¿ tylko bardzo s³aby.
Wyposarzenie: Speary i tarcza. (Uwaga: Speary mo¿na wyci±gaæ wprost z Trolli)
Taktyka: Trolle bijemy na full defie, u¿ywaj±c spearów. Jest to zarazem exp jak i trening dla low levelowego gracza.
Uwagi: Trolle respi± siê w zasadzie w pobli¿u ka¿dego miasta. Na uwage zas³uguj± szczególnie respowiska Trolli na Edron (du¿o Trolli, ma³o ludzi), oraz na -2 poziomie Maze of the Lost Soul (¶rednia ilo¶æ troli, brak ludzi). Respowiska na wyspach lodowych, ko³o Venore i w Ab'dendriel roj± siê od pkerów i ludzi, tak ¿e expienie tam jest uci±¿liwe.

http://images.tibia.pl/static/monsters/rotworm.gifPoziom: 12-15
Skille: 30/20
Stopieñ trudno¶ci: ¦redni
Potwory: Rotwormy
Exp: Zale¿nie od miejsca od 5k/h do 10k/h.
Lootbag: ¦redni. Du¿o z³ota, ma³o przedmiotów, jednak te które ju¿ lec± dobrze by³o by zbieraæ i sprzedawaæ (sword - 25 gp, mace - 30 gp).
Wyposarzenie: Speary i tarcza.
Taktyka: Bijemy na full defensie, rzucaj±c do nich z w³óczni. Nale¿y uwa¿aæ na wszystkie wiêksze grupki Rotwormów i staraæ siê walczyæ maksymalnie z dwoma naraz. Pamiêtajcie, ¿e na niskim poziomie ju¿ 3 Rotwormy mog± byæ gro¼ne!
Uwagi: Ze skillami podanymi wy¿ej, mo¿e byæ do¶æ ciê¿ko, je¶li nie mamy chocia¿by plate setu. W rookowym ekwipunku nie powinno siê wybieraæ na Rotwormy przed 40 shieldinga, z tym¿e przy takimi skillu ju¿ nam siê nie bêdzie na nich op³acaæ expowaæ. Najwiêksze rotowiska znajduj± siê na Darashi, na Edron, ko³o Venore i na Fibuli. Najbardziej polecam Darashie oraz Fibule, z tym ¿e na Fibuli trzeba uwa¿aæ na zlurowane Demon Skeletony (ostatnio te¿ coraz wiêcej tam ludzi, ehh:/). Odradzam Venore, gdy¿ krêci siê tam zbyt wielu graczy.

http://images.tibia.pl/static/monsters/larva.gifLarvy
Poziom: 15-18
Skille: 40/30
Stopieñ trudno¶ci: ¦redni
Potwory: Larvy
Exp: 5-10k/h
Lootbag: Fatalny.
Wyposa¿enie: Speary i tarcza, odradzam wybieranie siê bez chocia¿by jednego uha lub many na spontaniczne leczenie.
Taktyka: Full defense i rzucamy z w³óczni. Nie daæ siê otoczyæ, co na szczê¶cie nie jest trudne gdy¿ wystêpuja w cienkich korytarzach. Nie daæ siê zabiæ przez trucizne!
Uwagi: Wystêpuj± tylko w Ankrahmun. Mog± po¿±dnie przywaliæ.


http://images.tibia.pl/static/monsters/dwarfguard.gifKopalnie Kazordoon, poziomy -1 i –2
Poziom: 12-15
Skille: 30/20
Stopieñ trudno¶ci: £atwy
Potwory: Rotwormy, Dwarfy, miejscami Poison Spidery
Exp: 10k/h (przy braku ludzi...)
Lootbag: S³aby. Powinno siê zbieraæ Swordy i Mace z Rotwormów.
Wyposa¿enie: Speary i tarcza.
Taktyka: Dwarfy maj± lepsz± obronê ni¿ Rotwormy, ale mniej rani±. Staraæ siê nie daæ otoczyæ przez trzy stworzenia naraz. Uciekaæ je¶li maj± znaczn± przewagê liczebn±. Nie docenienie grupki 3 Dwarfów i 4 Rotwormów mo¿e siê na niskim poziomie skoñczyæ wizyt± w temple.
Uwagi: Z podanymi wy¿ej skillami zaopatrzyæ siê w przynajmniej plate set. Kopalnie znajduj± siê w uczêszczanej czê¶ci kontynentu dla facc, dlatego czêsto panuje w nich uniemo¿liwiaj±cy expienie t³ok.


http://images.tibia.pl/static/monsters/dwarfguard.gifKopalnie Kazordoon, poziomy z Dwarf Soliderami
Poziom: 20
Skille: 50/40
Stopieñ trudno¶ci: ¦redni
Potwory: Dwarfy Solidery, Dwarfy, Rotwormy, miejscami pojedyncze Dwarf Guardy
Exp: 15k/h
Lootbag: ¦redni (dwarven shield - 100 gp, battle axe - 80 gp, kusza - 160 gp, chain armor - 70 gp)
Wyposa¿enie: £uk i strza³y lub kusza i bolty, plecak uh-ów.
Taktyka: Atakujemy z dystansu, uciekaj±c w kierunku poprzednio oczyszczonych miejsc. Staramy siê nie lurowaæ potworów w miejsca, w których bêd± na nas czekaæ kolejne.
Uwagi: Najlepsze kopalnie z Dwarf Soliderami to (licz±æ od pó³nocy): 2 kopalnia poziomy -3 i -4, oraz poziomy -3 w kopalnaich 5 i 6, a tak¿e poziom –4 w kopalni 6 (jednak tam respi± siê te¿ pojedyncze guardy).


http://images.tibia.pl/static/monsters/dwarfguard.gif2 kopalnia Kazordoon, Dwarf Guardy i Slimy
Poziom: 30
Skille: 60/50
Stopieñ trudno¶ci: ¦redni
Potwory: Dwarf Guard, Slime
Exp: 20k/h
Lootbag: S³aby (steel helmet - 293 gp, double axe - 260 gp, battle shield - 95 gp, battle hammer - 120 gp, scale armor - 75 gp. Dodatkowo small amethysty i axe ringi, jednak jest ma³o dwarf guardów dlatgo zysk jest s³aby)
Wyposa¿enie: Kusza i bolty, plecak uhów, pare runek gfb.
Taktyka: Uwaga na pocz±tkowy resp 4 guardów zaraz przy zej¶ciu. Potem ju¿ mo¿na sobie spokojnie je lurowaæ i zabijaæ. Taktyka ze slimami taka sama. Lurojemy w miejsca gdzie pamiêtamy, ¿e nie ma nastepnych slimów i wybijamy. Nale¿y uwa¿aæ przy zej¶ciu na -7 poziom, gdy¿ znajduj± siê tam 4 slimy zaraz przy wej¶ciu.
Uwagi: Dwarf Guardy znajduj± siê na poziomie -5, a slimy na poziomach -6 i -7. Dwarf guardów jest ma³o, mniej wiêcej tyle, ¿eby loot z nich zwróci³ nam za bolty wystrzelane na slimach.


http://images.tibia.pl/static/monsters/dwarfguard.gif3 kopalnia Kazordoon, Dwarf Guardy
Poziom: 25
Skille: 60/50
Stopieñ trudno¶ci: ¦redni
Potwory: Dwarf Guard
Exp: 20k/h
Lootbag: ¦redni (steel helmet - 293 gp, double axe - 260 gp, battle shield - 95 gp, battle hammer - 120 gp, scale armor - 75 gp. Dodatkowo small amethysty i axe ringi)
Wyposa¿enie: Kusza, bolty, plecak uhów.
Taktyka: Taka sama jak we wszystkich kopalniach guardów. Lurujemy je w miejsca, w których pamiêtamy, ¿e ich nie ma (bo wybili¶my, albo poprostu sie tam nie respi±). Uwaga przy powrocie z poziomu -7 na -6, gdy¿ wtedy zaraz przy dziurze mamy resp 3 guardów. Najlepiej lurowaæ je dooko³a dziury, jednak niewykluczone, ¿e mo¿emy oberwaæ kilka ciosów z ³apy. Mo¿na biec z nimi w g³±b kopalni (polecam korytarzem na wschód), jednak wtedy istnieje mo¿liwo¶æ ¶ci±gnêcia na siebie wiêkszej ich ilo¶ci.
Uwagi: Guardy znajduj± siê w -6 i -7 poziomie kopalni.


http://images.tibia.pl/static/monsters/dwarfguard.gif4 kopalnia Kazordoon, "Maze"
Poziom: 35
Skille: 70/50-60
Stopieñ trudno¶ci: ¦redni
Potwory: Dwarf guard
Exp: 25k/h
Lootbag: Dobry (steel helmet - 293 gp, double axe - 260 gp, battle shield - 95 gp, battle hammer - 120 gp, scale armor - 75 gp. Dodatkowo small amethysty i axe ringi)
Wyposa¿enie: Kusza, bolty, plecak uhów, pare runek gfb.
Taktyka: Przesuwaæ siê bardzo powoli (szczególnie za pierwszym razem). Jeden fa³szywy krok i bêdziesz zmuszony opu¶ciæ kopalnie w ucieczce przed +10 osobow± band± dwarfów. Staraj z ka¿dego respu wyci±gaæ po jednym guardzie i lurowaæ we wcze¶niej oczyszczone miejsca.
Uwagi: Guardy znajduj± siê na poziomach -6 i -7.


http://images.tibia.pl/static/monsters/dwarfguard.gif5 kopalnia Kazordoon, Dwarf Hell
Poziom: 45
Skille: 80/50-60
Stopieñ trudno¶ci: Trudny
Potwory: Dwarf guard
Exp: 40k/h
Lootbag: Bardzo dobry (steel helmet - 293 gp, double axe - 260 gp, battle shield - 95 gp, battle hammer - 120 gp, scale armor - 75 gp. Dodatkowo small amethysty i axe ringi).
Wyposa¿enie: Kusza, bolty, plecak uhów, plecak gfb - na wy¿szym poziomie (60+) mo¿na zrezygnowaæ z gfb.
Taktyka: Przesuwaæ siê powoli uwa¿aj±c, ¿eby nie zlurowaæ sobie wiêcej guardów ni¿ jeste¶ w stanie zabiæ. Uciekaæ tylko w te miejsce, co do których jeste¶ absolutnie pewny, ¿e guardów ju¿ tam nie ma (bo wybi³e¶, albo siê tam nie respi±). W ca³ej kopalni jest bardzo du¿o guardów, jednak maj± bardzo intuicyjnie rozmieszczone respy, w wiêkszo¶ci przypadków w takich miejscach, ¿e zachowuj±c ¶rodki ostro¿no¶ci nie wpadniesz w nie przypadkowo, mimo i¿ nawet nie znasz kopalni. Uwaga tylko przy powrocie z poziomu -6 na -5.
Uwagi: Nie wchodziæ za bramkê levelow± na poziom -7 (zabójczy resp dwarf geomancerów, soliderów, guardów).


http://images.tibia.pl/static/monsters/dwarfguard.gif6 kopalnia Kazordoon, "Beholder" i gs cave
Poziom: 40 dwarf guardy, 70 giant spidery
Skille: 75/50-60 dwarf guardy, 85/60-70 giant spidery
Stopieñ trudno¶ci: ¦redni dwarf guardy, Bardzo trudny giant spidery
Potwory: Dwarf guard, Giant spider
Exp: 30k/h dwarfy guardy, 40k/h dwarfy guardy i giant spidery.
Lootbag: Bardzo dobry (steel helmet - 293 gp, double axe - 260 gp, battle shield - 95 gp, battle hammer - 120 gp, scale armor - 75 gp. Dodatkowo small amethysty i axe ringi. + knight legs, knight armor, platinum amulet, time ring, plate armor - 400 gp, brass legs - 49 gp).
Wyposa¿enie: Kusza, bolty, 5 plecaków uhów, plecak gfb, 5 plecaków hmm. Je¶li expisz tylko na dwarfach i guardów mo¿esz zrezygnowaæ z hmmów i czê¶ci uhów.
Taktyka: Dwarfy guardy na poziomie -5 s± bardzo proste, respi± siê bowiem tylko na koñcu wszystkich korytarzy wychodz±cych na zewn±trz od g³ównego korytarza w kszta³cie okrêgu. Lekki problem jest ju¿ na poziomie -6, gdzie guardów jest zdecydowanie wiêcej. Mimo to, ostro¿ny gracz podanymi wy¿ej skillami i poziomem nie powinien miec zbytniego problemu z expieniem w tym miejscu. Na tym poziomie potrzeba do¶æ du¿ego wyczucia, gdy¿ respów jest ma³o, ale s± liczne, a wpadniêcie w resp 6 dwarf guardów luruj±c za sobie drugie tyle mo¿e nie byæ zbyt przyjemny (po to mamy gfb). Resp giant spiderów znajduj±cy siê na poziomie -7 blokuje nam 35-levelowa bramka. Na tym poziomie znajduje siê 4 giant spidery, 2 w centralnej czê¶ci jaskini i po 1 w ka¿dym zakoñczeniu korytarza poza tym w którym l±dujemy po wej¶ciu. Gsy najlepiej biæ z boltów i hmmów (i tak ci siê wróc± z dwarf guardów), lurowaæ je nale¿y w kierunku wyj¶cia na poziom z dwarf guardami. Powinno siê staraæ trzymaæ przy jednej ze ¶cian i w chwili dotarcia do koñca korytarza przebiec do ¶ciany po drugiej stronie i zawróciæ. Je¶li zrobimy to umiejêtnie gs nawet nas nie zrani, a nawet je¶li to przecie¿ masz uhy (i tak ci siê zwróci).
Uwagi: Dwarf Guardy znajduj± siê na poziomach -5 i -6, a giant spidery na -7


http://images.tibia.pl/static/monsters/dragon.gif   Dragon Lair (Dragony)
Poziom: 35
Skille: 70/-
Stopieñ trudno¶ci: ¦redni
Potwory: Dragons
Exp: + - 40k/h
Lootbag:¦redni/Dobry Short Sword), Longsword, Broadsword , Serpent Sword , Mace, Dragon Hammer, Double Axe , Plate Legs , Steel Helmet , Steel Shield , Dragon Shield , Wand of Inferno , Life Crystal, Small Diamond , Crossbow , 0-10 Burst Arrow , 0-3 Dragon Ham , Green Dragon Leather , Green Dragon Scale , Dragonbone Staff , Strong Health Potion , 0-110 gp
Wyposa¿enie: Royal Spery, kilka plecaków mf i jeden hp.
Taktyka: Przesuwaæ siê bardzo powoli lurowaæ po 1 smoku, uwa¿aæ i omijaæ respy dl. Zawsze staæ na skos od dragona!!! Tak aby nie trafia³ nas on z swojego wave!


http://images.tibia.pl/static/monsters/dragonlord.gif   Dragon Lair (Ca³o¶æ)
Poziom: 60
Skille: 80/-
Stopieñ trudno¶ci: ¦redni
Potwory: Dragons
Exp: + - 40k/h
Lootbag: Dobry/b.Dobry Dragon Hammer, Double Axe , Plate Legs , Steel Helmet , Dragon Shield , Wand of Inferno , Life Crystal, Small Diamond , 0-3 Dragon Ham , Green Dragon Leather , Green Dragon Scale , Dragonbone Staff , Strong Health Potion , 0-110 gp, Fire Sword , Dragon Scale Mail, Strange Helmet Royal Helmet , Tower Shield , Energy ring, Life Crystal , Power Bolt , 0-5 Dragon Ham , Red Dragon Leather , Red Dragon Scale , Green Mushroom , Dragon Slayer , 0-3 Royal Spear , Dragon Lord Trophy , Strong Health Potion , Magma Boots , 0-250 gp, Gemmed Book, Small Sapphire
Wyposa¿enie: Royal Spery, kilka plecaków mf i jeden bp live potionów ewentualnie softy.
Taktyka: Przesuwaæ siê bardzo powoli lurowaæ po 1 smoku, uwa¿aæ na grupy potworów, dl staraæ siê biæ pojedyñczo. Zawsze staæ na skos od dragona/ dragon lorda!!! Tak aby nie trafia³ nas on z swojego wave!

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi

[ Generated in 0.037 seconds, 9 queries executed ]


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.mechatronikaa.pun.pl www.forum1ko.pun.pl www.ravens-zg.pun.pl www.joka.pun.pl www.kredorp.pun.pl